16ژوئن 2022- بر اساس تحقیقات محققان سوئدی، خطر زوال عقل در صورتی که فرد حداقل دو مورد از این سه بیماری را داشته باشد، دو برابر می شود: دیابت نوع 2، سکته مغزی یا بیماری قلبی.

در این مطالعه آمده است که ابتلای همزمان به چندین بیماری قلبی متابولیکی، زوال شناختی را تسریع می‌کند و خطر ابتلا به اختلالات شناختی و تبدیل آن به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

نویسندگان این مطالعه گفتند: یافته های ما دیابت نوع 2، سکته مغزی و بیماری قلبی را به عنوان "اهداف ایده آل برای اقدامات پیشگیرانه بمنظور کند کردن زوال شناختی و به تعویق انداختن توسعه ی اختلالات شناختی و زوال عقل"، برجسته کرد.

به گفته ی محققان مؤسسه کارولینسکا و دانشکده پزشکی سوئد، زوال عقل به آرامی در طول دهه ها توسعه می یابد. ابتدا به صورت زوال تدریجی شناختی ظاهر می شود که فقط در تست های شناختی خود را نشان می دهد، سپس منجر به اختلال در حافظه می شود که فرد متوجه آن می شود و در نهایت به زوال عقل کامل تبدیل می گردد.

ابیگل داو، دانشجوی دکترا در مؤسسهKarolinska ، گفت: تعداد کمی از مطالعات بررسی کرده اند که چگونه خطر زوال عقل با داشتن بیش از یکی از این بیماری ها به طور همزمان تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین این چیزی بود که ما می خواستیم در مطالعه ی خود بررسی کنیم.

یافته های این تحقیق با بررسی داده های استخراج شده از مطالعه ی ملی سوئد در مورد پیری و مراقبت از 2500 فرد سالم بالای 60 سال و بدون زوال عقل در استکهلم، که به مدت ۱۲سال با معاینات پزشکی و تست‌های شناختی دنبال شده بودند، حاصل شد.

داو گفت: مطالعه ی ما نشان داد که ابتلا به یکی از سه بیماری قلبی متابولیکی با خطر قابل توجه زوال عقل مرتبط نیست، اما ابتلای همزمان به حداقل دو مورد از سه مورد، خطر زوال عقل را افزایش می دهد.

او گفت: بنابراین می توان با جلوگیری از ابتلا به بیماری دوم از زوال عقل جلوگیری کرد.ما توصیه می کنیم که اگر به بیماری قلبی متابولیکی مبتلا هستید، آن را به درستی مدیریت کنید، این کار معمولاً با کاهش وزن و کنترل فشار خون میسر است. همچنین در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید، سعی کنید سطح قند خون خود را به خوبی کنترل نمایید.

منبع:

https://www.upi.com/Health_News/2022/06/16/dementia-risk-increased-by-diabetes-and-heart-disease-Swedish-study/4141655393146/